Agenda

Deze week

ma

Cultuurmenu:
Groep 3/4
Viooltjesmuziek

do

Juf Lianne jarig!

Deze week Schansinfo 11

zo

Koningin Beatrix jarig

Volgende week

ma

Studiedag:
alle
leerlingen vrij!

di

Deze maand:
Ouder-gesprekken groep 8

wo

's morgens
Basketbaltoernooi groep 8

Onderdeel van

Dalton

Dagkleuren

Iedere dag van de week wordt in de hele school aangegeven met een vaste kleur. Deze kleuren structureren de week voor de kinderen, wat ze helpt om een planning te kunnen maken. De kleuren hangen op een vaste plaats in elke klas, zodat het kind steeds kan zien “waar in de week we zijn”.
Daarnaast gebruiken de leerkrachten de dagkleuren bij het invullen van het groeps- voortgangsregistratie formulier voor de groepen 5 t/m 8.

 De groepen 1 t/m 3:

In de groepen 1 t/m 3 wordt de dag van vandaag aangegeven door middel van een magneet. Op het takenbord geven de kinderen door middel van een magneet met de dagkleur aan, wanneer ze een taakje af hebben.

                                  

Groepen 4 t/m 8 :

Op de taak geven de kinderen met de dagkleur aan dat ze een bepaalde opdracht af hebben gekregen. Vooral als de taak meerdere dagen beslaat, geeft dit de leerkracht informatie over de leerstijl van het kind en biedt het de mogelijkheid om haar/hem hierbij te begeleiden. Een kind dat alle taken op het laatst moet doen, moet leren de taken beter te spreiden. Kinderen die te snel werken en daarbij fouten maken, moeten leren dat de kwaliteit van het werk belangrijker is dan dat het snel af is.

 

De dagkleuren zijn : 

  • Maandag:                  Rood
  • Dinsdag:                    Blauw
  • Woensdag:                Geel
  • Donderdag:               Groen
  • Vrijdag:                      Oranje
     

Daltonaspecten

Vrijheid/verantwoordelijkheid

Verantwoordelijkheid nemen voor de eigen planning

Zelfstandigheid

Zelfstandig administreren van de taken

Samenwerking

De samenwerkingsopdrachten in tijd plannen

Reflectie

Het kind denkt vooraf na over de hoeveelheid werk van een bepaalde taak en kan naderhand nagaan of het deze tijd juist had ingeschat

Effectiviteit

Kinderen laten zien hoe effectief zij zelf werken en dankzij de administratie op de taak / taakbord kan de leerkracht daarop inspelen.